Jumlah Pengunjung

27 Aug 2012

Bekas peluru mortar 60mm

Gambar sebenar bekas Peluru Mortar 60mm yang dimiliki penulis
Bekas Peluru Mortar 60mm merupakan bekas atau tempat penyimpanan peluru mortar sebenar jenis High Explosive (Letupan Kuat) berkaliber 60mm. Di dalam inventori Tentera Malaysia, terdapat peluru dan bekas berlabel lain seperti flare dan lain-lain. Sewaktu zaman insurgensi di Malaysia, peluru mortar jenis ini adalah antara yang terbanyak digunakan oleh angkatan tentera Malaysia untuk bertempur dengan pihak Komunis Malaya. Pada hari ini, peluru jenis ini sudah tidak lagi digunakan oleh pihak tentera darat kecuali dalam latihan kerana pihak tentera lebih mengutamakan penggunaan mortar berkaliber 81mm yang lebih efektif. Perubahan doktrin ini menjadikan bekas peluru mortar 60mm ini betul-betul sukar untuk diperolehi lagi!)

Mortar 60mm ketka digunakan oleh Tentera Darat Malaysia
Imej bekas peluru mortar 60mm bersama peluru mortar 60mm jenis HE. Bekas yang penulis miliki adalah bekas untuk menyimpan peluru mortar seperti gambar di atas.

Bekas mortar ini amat sesuai dijadikan koleksi  simpanan bagi peminat barangan tentera di Malaysia.Koleksi ini amat sukar diperolehi di pasaran terbuka dan merupakan koleksi amat terhad.

Data spesifikasi bekas peluru mortar 60mm (HE):

Panjang: 44cm
Berat: 380 gram (Berat setelah kertas pelindung peluru dikeluarkan)
Diameter: 28cm
Material: Plastik tahan lasak
Warna: Hitam

 Kod dan detail mengenai peluru mortar 60mm jenis HE di bahagian luar bekasnya (Tulisan bewarna kuning)
Perhatikan pelekat berlabel "explosive" di bahagian atas tulisan bewarna kuning
P/S: Saya tidak memiliki mortar dan peluru mortar. Apa yang saya miliki hanyalah bekas penyimpanan mortar berkaliber 60mm yang sangat "rare" di pasaran. Harap maklum dan tidak pening2 lalat.

No comments:

Post a Comment